Top
online shoppen

Wat is het meest duurzaam: offline of online shoppen?

Van black Friday naar sinterklaas en kerst.  Een maand lang lijken we maar 1 ding te doen: shoppen. En dan het liefst online, want dat is lekker makkelijk. Dit jaar wordt een online omzet van 26,3 miljard euro verwacht. Dat betekent een groei van maar liefst 17% ten opzichte van vorig jaar. De cadeaus die we in de decembermaand bestellen, willen we het liefst dezelfde dag nog in huis hebben. Maar hoe duurzaam is al dat online shoppen van ons eigenlijk?

Morgen in huis is beter

Op de site van Bewust Bezorgd staat te lezen dat een bestelbusje in de stad per rit maar liefst 100 pakjes aflevert. Dat is geen slechte score, maar het kan beter. Als een online winkel meer tijd krijgt om een bezorging in te plannen, gebeurt dit efficiënter. In andere woorden: het is beter voor het milieu om je pakketje morgen of overmorgen te laten afleveren in plaats van vandaag. Haastige spoed is in dit geval eigenlijk nooit goed.

Thuis zijn is handig

Thuis zijn op het tijdstip van bezorging is natuurlijk sowieso handig als je iets hebt besteld, maar het is ook beter voor het milieu. De bestelbus hoeft dan namelijk niet op een later tijdstip nog een keer langs jouw huis te rijden om het pakket alsnog te bezorgen. Neem daarom ook, indien mogelijk, altijd het pakketje van je buren aan als die niet thuis zijn. Wel zo goed voor het milieu. En voor het burencontact natuurlijk.

Een ophaalpunt kan ook

Tegenwoordig kan je een pakket ook bij een ophaalpunt laten bezorgen waar je het dan op een zelfgekozen tijdstip komt ophalen. In theorie is dit beter voor het milieu: hoe meer pakketjes naar hetzelfde adres kunnen, hoe minder ritten er nodig zijn. Minder CO2-uitstoot dus. Mits je dat pakketje dan vervolgens met de fiets of lopend gaat ophalen natuurlijk.

Uit een onderzoek van Ernst & Young in opdracht van Thuiswinkel bleek in 2015 namelijk dat bezorging aan huis in de meeste gevallen milieuvriendelijker is. Dat heeft te maken met het feit dat mensen vaak een extra rit met hun auto maken om het pakket bij het ophaalpunt af te halen. In dat geval is een rit met de bestelbus naar meerdere adressen bij elkaar in de buurt efficiënter.

Offline shoppen

Veel onderzoeken stellen dat online shoppen milieuvriendelijker is dan langs de winkel gaan. Een dikke vette kanttekening die we hierbij kunnen plaatsen, is dat er dan vanuit gegaan wordt dat je met de auto naar de winkel gaat. Vaak wordt er dan rekening gehouden met één rit per gekocht item, wat in de praktijk natuurlijk vaak niet zo is.  Bovendien ga je offline vaak naar een winkel in de buurt, terwijl afstand bij online winkelen geen belemmering is. We laten onze spullen vanuit heel Europa en soms zelfs vanuit China of de Verenigde Staten naar ons huis verschepen. De wereld ligt immers aan onze voeten.

Verpakking

Terwijl de plastic tassen in het reallife shoppen al lang het veld hebben geruimd, gaat online shoppen nog gepaard met veel verpakkingen. Kleine dingen worden soms in grote dozen verpakt met piepschuim of plastic bubbels om het pakket op te vullen. Veel overbodig afvalmateriaal dus en dat is natuurlijk precies wat we niet willen.

De conclusie

Wat is nou beter: online shoppen of niet? Er spelen een hoop variabelen mee, dus er is niet een pasklaar antwoord te geven. Maar als je met de fiets of lopend je boodschappen doet, is bij een fysieke winkel shoppen echt vele malen milieuvriendelijker. Gebruik je de auto om elke dag naar de winkel te gaan? Dan kan één keer per week je boodschappen laten bezorgen (met een elektrische auto) juist weer beter zijn. Je kan er natuurlijk ook voor kiezen om niks te geven tijdens de feestdagen. Want niet shoppen is nog altijd de meest milieuvriendelijke optie.

Hoe belangrijk vind jij het om duurzaam te shoppen? En vind je het erg om er meer moeite voor te doen of er meer voor te betalen als het shoppen daardoor duurzamer wordt? We horen het graag, dus laat een reactie achter.

Wyke Potjer
Geen reacties

Plaats een reactie