Top

The coffee quest

The Coffee Quest richt zich op kwaliteitskoffie en zorgt ervoor dat de koffieboer een normaal loon uitbetaald krijgt voor de koffie die ze leveren. “We betalen een vaste prijs op basis van kwaliteit en niet op basis van de markt. Want als je de markt zou volgen, zouden de boeren nu minder dan de kostprijs betaald krijgen,” vertelt ondernemer en oprichter Ronald de Hommel.

Voor The Coffee Quest is dat waar duurzaamheid begint. “Wij willen dat de boeren een normaal leven kunnen leiden, zodat hun kinderen naar school kunnen en ze niet in armoede hoeven te leven,” legt Ronald uit. “Pas als de armoede weg is, kan de boer zich druk maken over zaken als milieu, duurzaamheid en kwaliteitsverbetering.”

PERSPECTIEF

Nu is het zo dat veel kinderen van koffieboeren naar de stad trekken. “Ze willen het bedrijf van hun vader niet overnemen, omdat ze niet in armoede bovenop een berg willen leven. Je moet ze daarom perspectief bieden, zodat het interessant is om de boerderij wél over te nemen. Alleen dan kunnen we ook in de toekomst goede kwaliteitskoffie blijven drinken,” legt hij uit.

HET VERHOGEN VAN DE KWALITEIT

Door het verhogen van de kwaliteit van de koffie, wordt de opbrengst voor de boer hoger. “Dat kan al met een paar simpele stappen. De plukkers net iets meer betalen bijvoorbeeld, zodat ze echt alleen de rijpe bessen plukken en niet alles van de tak afritsen. Of de bonen niet meer in een oven met steenkoolvuur laten drogen, maar in de schaduw in een droogkast gedurende twee á drie weken. Dit soort veranderingen vergen niet heel veel investering, maar leveren wel meteen een hogere kwaliteit en dus meer geld op. Het is leuk om te zien dat jonge twintigers nu weer teruggaan naar de finca van pa om de boel over te nemen.”

DE BOEREN

The Coffee Quest werkt veel met kleine boeren, die zich niet op volume richten, maar op kwaliteit. “Ze hebben vaak geen geld voor kunstmest of chemicaliën. Er staat dus gewoon onkruid op het land. Bovendien zijn het hele steile hellingen waardoor de planten niet zo dicht op elkaar staan,” vertelt Ronald. De impact op het milieu is dus niet zo groot als bij de grote koffieboeren. “Met de meeste boeren hebben we persoonlijk contact, dus als we zien dat er bijvoorbeeld water verspild wordt, dan zeggen we daar wat van. Maar de grootste focus ligt op het verbeteren van de kwaliteit.”

VAN OBSERVEREN NAAR BIJDRAGEN

Ooit werkte Ronald de Hommel als fotograaf en maakte hij reportages van ontwikkelingsprojecten en dit soort kleine koffieboerderijen. Nadat hij met een Colombiaanse trouwde en zich settelde in het land besloot hij na een tijdje om zich in de wereld van de koffie te storten. “Ik ben altijd een observeerder geweest. Nu kan ik zelf echt wat bijdragen,” zegt hij tevreden. “Dat heb ik een tijdje in mijn eentje gedaan, maar tegenwoordig doe ik dat samen met twee partners, die ik op de koffiebeurs heb leren kennen.”

TOEKOMSTPLANNEN

De plannen voor de toekomst zijn groot. “We draaien voldoende omzet en het bedrijf is gezond. We hebben een eigen fabriek opgezet waar de koffiebonen worden gesorteerd en verwerkt. Samen met een Nederlandse ingenieur hebben we ervoor gezorgd dat de arbeidsomstandigheden hier goed zijn, in tegenstelling tot in de meeste fabrieken in Colombia. We hebben de hele keten nu onder controle en kunnen dus kwaliteit garanderen. Ons doel is om in ieder geval qua volume en qua omzet minimaal te vervijfvoudigen, zo niet te vertienvoudigen.”

The Coffee Quest werkt samen met MVO Nederland aan een duurzame koffiesector door het inzichtelijk maken van de werkelijke kosten. Wil je hier meer over weten? Neem contact op met Meine van der Graaf.

Bron: International Direct Sourcing BV – “The Coffee Quest”

Wyke Potjer
Geen reacties

Plaats een reactie