Top

Komt onze avocado in de toekomst uit Colombia?

We eten in Nederland steeds meer avocado’s. In 2016 importeerde ons land voor een recordbedrag van 433 miljoen euro aan avocado’s. Daarmee zijn we, na de Verenigde Staten, de grootste importeur van de wereld, zo bleek vorig jaar uit cijfers van het CBS. Die geïmporteerde avocado’s eten we overigens niet allemaal zelf op. Sterker nog: het merendeel (vier van de vijf om precies te zijn) wordt doorgevoerd naar andere landen, hoofdzakelijk binnen Europa. Daardoor is Nederland grappig genoeg ook één van de grootste exportlanden van avocado’s, terwijl er hier geen avocadoboom groeit. 

HASS-AVOCADO

Er zijn meer dan 400 verschillende soorten avocado’s, maar wij kennen in Nederland vooral de Hass-avocado. Daarin zijn we niet de enige, want ruim 80% van de avocado’s die over de hele wereld gegeten worden is van de Hass-variant. Deze variant is trouwens vernoemd naar een postbode, die de boom voor het eerst in zijn tuin in Californië ontdekte en er in 1935 patent op aanvroeg.

KANSEN EN MOGELIJKHEDEN

De grootste avocadoproducent is Mexico, maar Nederland haalt zijn avocado’s vooral uit Peru, Chili en Zuid-Afrika. Colombia staat nu op de zesde plek als het gaat om export naar Europa en op de derde plek als het gaat om productie.  Naar verwachting zal het land binnen tien jaar de tweede plek innemen als grootste avocadoproducent ter wereld. En dus liggen er kansen en mogelijkheden.

KWANTITEIT OF KWALITEIT

In samenwerking met CBI, Analdex, Procolombia en Corpo-Hass is MVO Nederland deze week met zestien bedrijven naar Colombia afgereisd om de groeiende avocadomarkt te verkennen. “We bekijken hier ook de mogelijkheden voor het aangaan van langdurige partnerships,” zegt Meine van der Graaf, business developer bij MVO Nederland.

De grote vraag waar Colombia op dit moment voor staat is: gaan we in eerste instantie vooral voor groei en dus voor volume of nemen we de tijd en kiezen we vooral voor kwaliteit en dus ook voor duurzaamheid? Als het aan MVO Nederland ligt wordt het de tweede optie, maar dan moeten de Colombiaanse producenten en Europese kopers wel de handen in elkaar slaan door samen te werken en kennis en informatie te delen.

Fred Rennen van Exotic Fruit Exports: “Tijden veranderen. De tijd van korte termijn handelen, is voorbij. Negentig procent van de verkoop gaat tegenwoordig via de supermarkt en die verwachten een stabiele toelevering. Als handelaar moet je een strategie of partnerschap met je lokale leveranciers hebben om die stabiele toelevering te kunnen garanderen.”

De kwaliteit van de Colombiaanse avocado is op dit moment goed en wordt geroemd om de romige smaak, maar is nog niet stabiel. Dat heeft met een aantal factoren te maken.

IRRIGATIESYSTEMEN

De avocadoboom heeft veel water nodig. Op dit moment zijn de boeren afhankelijk van de regen en de fluctuaties daarin. Dat betekent dat de bomen sommige dagen veel water krijgen en andere dagen juist niets. Afhankelijk van de bodemkwaliteit houdt de grond het water langer vast, terwijl het op andere plekken juist meteen verdwijnt. Dit heeft te maken met het bergachtige landschap in Colombia. Irrigatiesystemen en bodembeheer zijn belangrijk voor het waarborgen van een constante kwaliteit. Daarin ontbreekt nu nog de ervaring, kennis en financiering.

Met die ervaring en kennis kunnen Nederlandse bedrijven als Soil & More mooi helpen. Niels Dijkman van Soil & More: “Een thema wat één op één verband houdt met de kwaliteit van de avocado is de bodem. Daar wordt weinig naar gekeken. Hier ligt dus een grote kans om de kwaliteit van de avocadoproductie te verbeteren en de toekomstige productiviteit de garanderen.”

Verder kan Colombia leren van landen als Zuid-Afrika, waar het klimaat droger is en het aanleggen van een irrigatiesysteem al veel eerder noodzakelijk was. Of van Peru waar waterschaarste voor de lokale bevolking dreigt te ontstaan vanwege de grote hoeveelheid avocadobomen.

DE MACHT VAN DE SUPERMARKT

De druk van de supermarkten om avocado’s te leveren, die aan allerlei certificeringen voldoen is groot. Zo’n certificaat kost duizend euro per jaar. Dit bedrag moet de boer zelf op tafel leggen, omdat de banken hier geen lening voor willen verstrekken. Tegelijkertijd willen de supermarkten niet meer betalen voor een avocado die aan alle certificeringen voldoet.  In de praktijk betekent dit dat de boeren hun handen vol hebben aan de certificeringen en niet kapitaalkrachtig genoeg zijn om verder te investeren in bijvoorbeeld een irrigatiesysteem.

SAMENWERKEN

Samenwerken en het delen van kennis is cruciaal als Colombia een grote slag wil slaan in het stabiliseren van de kwaliteit van avocado’s. En daar zit ook precies de derde hobbel, die genomen moet worden. De avocado branche is heel competitief. De lokale boeren, maar ook de handelaren delen daarom niet snel hun kennis. Het vertrouwen ontbreekt simpelweg. Meine van der Graaf: “Dit is het moment voor Colombia om zich goed te positioneren en te gaan voor een stabiele hoge kwaliteit en duurzaamheid. Kennis delen en samenwerken met lokale en internationale partijen is daarvoor cruciaal. Daar hopen wij bij te helpen. Deze missie is een eerste stap.”

Meer weten over duurzame avocadoproductie in Colombia? Neem contact op met Meine van der Graaf

Bron: MVO Nederland

Wyke Potjer
Geen reacties

Plaats een reactie